#MGR2 Jak ubiera się przespanka? Słów kilka o funkcjach ubioru.
Zawsze ubieramy się po coś. Gdyby było inaczej w trakcie zanotowanych tego lata, 30 stopniowych upałów, chodzilibyśmy nago. Ogranicza nas kultura, zwyczaj, obyczaj, ale także samopoczucie, okazja, współuczestnicy wydarzeń. Skoro ubieramy się po coś, to znaczy, że każdy ubranie ma swoją funkcję. To samo ubranie, które nazywamy niekiedy fatałaszką, szmatą, ciuchem ma nie tylko jedną, a zestaw funkcji, który przybiera odpowiednią hierarchię zgodnie z potrzebami i zastosowaniami jednostki.
Fashion Magazine 2011, źródło: facebook.com/Mokotowska61 |
Funkcje
ubioru, które poniżej
przedstawiłam nie wykluczają się
nawzajem i zazwyczaj nie występują pojedynczo. „Często można
obserwować, jak funkcja dominująca podporządkowuje sobie
pozostałe. Na przykład ubranie, w którym całkiem jasna jest
funkcja regionalna albo narodowa, jest równocześnie uważane za
ładniejsze (funkcja estetyczne), za najodpowiedniejsze (funkcja
praktyczna) i in. Poza tym funkcja dominująca, jeśli jest bardzo
silna, zmusza do tolerowania tego, że ubranie jest niewygodne,
czasem nawet sprawia ból”1.
Moda jest też grą społeczną, w której zawodnikami
są jednostka i zbiorowość. Jest środkiem walki o powodzenie,
prestiż, niekiedy władzę. Jest też stałym dążeniem
zmierzającym do upodobnienia się jednej grupie a odróżnienia od
innej2.
Podstawowy podział funkcji ubioru fundują identyfikacja i
wyróżnienie. Dalsze podziały pogrupowałam według zespołów
funkcji.
1. Funkcja moralna, wyznaniowa, magiczna
Badacze
zjawisk społecznych często posługują się terminem norma.
Zazwyczaj mają wtedy na myśli „aprobowaną przez większość
członków danej grupy lub społeczeństwa zasadą określającą,
jakie zachowanie jest w danej sytuacji społecznie akceptowane lub
społecznie nie akceptowane”3.
Normy społeczne regulują zachowania ludzi, wyznaczają środki do
realizacji określonego celu i ułatwiają interakcje międzyludzkie.
Normy obowiązujące w społeczeństwie mogą mieć różną naturę,
mogą wyrastać z obowiązujących obyczajów, zwyczajów, prawa.
„Normy moralne, bardziej niż jakiekolwiek inne wywołują poczucie
powinności i podlegają ostrej cenzurze kontroli społecznej”4.
Normy tym różnią się od przepisów, że
nie zawsze dają uprawnienia, by je egzekwować. Nieprzestrzeganie
lub sprzeciwianie się normom ogólnie przyjętym w społeczeństwie
zazwyczaj skutkuje potępieniem, publicznym napiętnowaniem,
ostracyzmem towarzyskim, a nawet banicją5.
Tu istotne dla mnie jest np. to, że moralność,
z różnych powodów, nad którymi w tej pracy nie będę się
rozwodzić, często kojarzy
się z nagością. Co jednak przekazywane jest w najdawniejszych
pismach (np. w Piśmie Świętym) nagość była, i w niektórych
plemionach wciąż jest normalna, a zatem i moralna. Teraz w wielu
plemionach afrykańskich kobiety noszą ubranie dopiero po ślubie,
jako znak przynależności tylko i wyłącznie do jednego męża, ale
zarazem muzułmańskim kobietom prawo
nakazuje hidżab (skromny sposób ubierania się, który w praktyce
oznacza jego całkowite zasłonięcie) i noszenie burek, które
szczelnie zasłaniają twarz, zostawiając jedynie mały otwór na
oczy.
O
moralności w kontekście jej funkcjonowania w ubiorze pisał,
wspomniany wcześniej, Piotr Bogatyriew. Strój
dziewczęcy stawiał surowe wymagania,
których realizacji pilnowała społeczność lokalna. W sferze
moralności seksualnej
ubranie dziewczyny – oprócz funkcji wskazującej na wiek i
szczególny status – jest również
wskaźnikiem tego, że spełnia ona wymagania moralne, które
odgórnie ustanawia społeczność wiejska a mianowicie, że jest
dziewicą6.
Dziewczyna, która „się zapomniała” musiała nosić ubrania
takie, jak mężatki. Społeczność lokalna pilnowała by tzw.
przespanki nie
nosiły dziewczęcych ubrań ani fryzur. Odbijają się w tym, jak w
zwierciadle, etyczne poglądy społeczności
lokalnych.
W
powiązaniu z funkcją moralną występuje również funkcja
wyznaniowa, która wiąże się przede wszystkim z przynależnością do
różnych grup wyznaniowych. Religijne rytuały wpływają
bezpośrednio na życie społeczne danego regionu. Zdarza się, że
poszczególne parafie posiadają swój własny kanon strojów
niedzielnych, świątecznych czy uroczystych. Bogatyriew
szczególną uwagę zwrócił na rozróżnienie strojów katolickich
i protestanckich oraz różnice w strojach ludowych w tych
obszarach. Zachęcił przyszłych badaczy do
podjęcia badań współczesnych ubiorów lokalnych. Co prawda nie
przeprowadziłam badań tak jak zalecał cytowany autor, ale
chciałabym na marginesie wskazać, że
jest to kolejny obszar badań nad ubiorem, który czeka na swoją
kontynuację. Funkcję wyznaniową współcześnie zilustrować można
najlepiej dostosowywaniu
się ubrań turystów albo zwiedzających obiekty kultu, albo
uczestniczących w lokalnych uroczystościach religijnych. Przyjezdni
z reguły podporządkowują się rzeczywistości i zastanym
rytuałom religijnym. W często odwiedzanych krajach arabskich
świętość wyznawców islamu – meczety, rządzą się swoimi
prawami. To oczywiste, że wchodząc do tego miejsca kultu
religijnego zdejmuje się
buty, a ubranie powinno zakrywać nogi, ramiona i dekolt, (u kobiet
również włosy).
Strój
gra ważną rolę w obrzędach i rytuałach religijnych, ale także w
praktykach magicznych czy lecznictwie ludowym. Jednym z
przykładów, które podaje Bogatyriew jest rola czepca obrzędowego.
„Czepiec, który wkładano na głowę kobiecie w czasie ślubu, był
warunkiem płodności i szczęścia w małżeństwie; te, które go
nie nosiły, mogły sprowadzić nawet gradobicie albo inne
nieszczęścia”7.
Kolejnym przykładem na
wykorzystanie magicznej funkcji ubioru są
kobiece koszule. Koszula była w przeszłości tak intymną częścią
kobiecego stroju, że niektórzy mężowie nigdy w życiu nie
zobaczyli koszuli swojej żony. Kobiety ukrywały je starannie pod
warstwami ubrań, a nawet dokładnie wyprane wieszały w ten sposób,
by nie było ich widać. Siła magiczna koszuli kryje się w
bezpośrednim przyleganiu do nagiego ciała. Podobno posiadała ona
moc leczniczą – zwłaszcza od uroku rzucanego na mężczyzn i
bydło8.
Współczesnym przykładem wykorzystania funkcji magicznej jest
noszenie czerwonych podwiązek, jako dopełnienie wieczorowego stroju
dziewcząt uczestniczące w
balu studniówkowym. Czerwone podwiązki, według przesądu, mają
przynieść szczęście na zbliżającym się egzaminie. Podobny
zwyczaj zachował się przy zaślubinach: panna młoda pod suknią
ślubną skrywa błękitną podwiązkę,
która ma być gwarantem szczęścia
w małżeństwie.
Źródło: vanillaasky.blog.onet.pl |
2. Świąteczna, uroczysta, obrzędowa
Istotą
stroju świątecznego jest jego odróżnienie
od ubioru powszedniego. Jak sama nazwa
wskazuje, jest on wykorzystywany w dni świąteczne i ma
podkreślać ich wyjątkowość. Popularnym przykładem tej funkcji
jest zmienność szat liturgicznych księży w czasie kościelnych
rytuałów. Oprócz tego, że każda niedziela jest świętem,
wyróżnia się w kalendarzu poszczególne okresy i dni, które mają
swoją dodatkową symbolikę. W białych szatach zobaczyć
można księży w trakcie m.in. mszy
okresu wielkanocnego i narodzenia pańskiego, w czerwonych w czasie
niedzieli Męki Pańskiej i w Wielki Piątek, zaś w fioletowych w
czasie Adwentu i Wielkiego Postu. „Tak jak ksiądz ubiera się
inaczej, by odprawić mszę, tak też wierni w kościele są ubrani
inaczej”9.
W małych miejscowościach na Śląsku, z którego pochodzę, wciąż
panuje przekonanie o wyjątkowości niedzieli, na którą zostawia
się najlepsze, najnowsze, starannie wyprasowane ubranie. Nie powinno
ono odsłaniać ramion, ani
(dla kobiet) być krótsze niż przed
kolano. Ubranie świąteczne nie zawsze znacznie rożni się od tego,
który zakłada się w dni powszednie. Niekiedy na pierwszy rzut
oka wygląda dokładnie tak samo, natomiast jest wykonane z
droższych, lepszych jakościowo materiałów. Innym razem,
odwrotnie, zauważyć
można, że ubiór powszedni jest zużytym
strojem świątecznym.
Podobnie
jak funkcja świąteczna wiązała się ze świętami, funkcja
uroczysta wiąże się z uroczystościami. Może to być uroczystość
narodowa – np. w ramach święta 11 listopada; lokalna – np.
dożynki lub inna. Obowiązuje wtedy uroczysty strój świąteczny.
Funkcja obrzędowa natomiast jest wyjątkowa, ponieważ zazwyczaj
ubranie takie nosi się w życiu tylko raz (np. w czasie ślubu).
3. Estetyczna, wyróżniająca
„Idea
piękna, jaką urabia sobie człowiek, wyciska piętno na jego
stroju, usztywnia fałdy jego ubrania, zaokrągla lub wydłuża jego
ruchy, a nawet po pewnym okresie, kształtuje subtelne rysy jego
twarzy. Człowiek staje się takim, jakim pragnął być”10.
Estetyczna funkcja ubrania pojawia się zarówno w ubiorze powszednim
i stroju świątecznym. Zazwyczaj nie jest dominująca. Do
schludnego, estetycznego ubrania dąży większość
jednostek. Dodajmy do tego twierdzenie, które podnoszą w swoich
książkach m.in. Charles Baudelaire i Bogatyriew, że funkcja ubioru
jest wyrazem dążeń posiadacza11.
Zmiana stroju lub zmiana nastawienia do kwestii ubierania oznacza
zmianę celu dążeń.
„Stereotyp
atrakcyjności fizycznej w naszym społeczeństwie sugeruje, że
ktoś, kto jest piękny jest również utalentowany, dobry i
posiada pożądane społeczne cechy”12.
Dlaczego człowiek rozumny bez względu na panujące warunki i
zmieniające się epoki odczuwa głód piękna? „Piękno składa
się z elementu wiecznego, niezmiennego, którego ilość jest nader
trudna do określenia, i elementu zmiennego, zależnego od
okoliczności, którym będzie moda, moralność, namiętność,
wzięte oddzielnie lub wszystkie razem”13.
Elementem,
który teoretycznie nie wchodzi w skład ubioru, a doskonale
prezentuje funkcję wyróżniającą jest tatuowanie ciała. Wlewanie
sobie tuszu pod skórę ma
dawać stały, trwały znak, który jest tylko i wyłącznie
jednostkową identyfikacją. Stąd częste praktyki tatuowania imion
swoich i swoich partnerów, dat urodzenia
potomstwa, portretów rodziców.
Adidas Run, źródło: adidas.pl/bieganie |
4. Ochronna, praktyczna, zawodowa
Ta funkcja była i
jest jednym z podstawowych czynników jakie wpływają
na sposób ubierania się jednostek. Człowiek musiał bowiem chować
swoje ciało w skórach i futrach zwierząt aby przetrwać w
bardzo niskich temperaturach, a następnie
musiał zrzucać skóry i futra przy zmieniającym, ocieplającym się
klimacie. Niektórzy sądzą, że nastała trzecia rewolucja, na
którą wpływ mają materiały, z których odzież jest wytwarzana.
Trzecia rewolucja cechuje się dużą ilością materiałów
sztucznych, masowo produkowanych. Rozwój przemysłu włókienniczego
miał zasadniczy wpływ na
rozwój funkcji ochronnej i praktycznej. Powstanie
materiałów oddychających, które z chęcią wykorzystują
sportowcy różnych dziedzin, materiałów sztucznych, w tym
sztucznych futer, które zaspokajają pragnienia konsumpcyjnego
społeczeństwa, bez konieczności zabijania zwierząt itp. Centra
handlowe, a także pojedyncze sklepy z odzieżą z chęcią
wykorzystują zainteresowanie funkcją ochronną i praktyczną, z
jednej strony organizując
cosezonowe wyprzedaże; z drugiej zaś, wprowadzając do swojej
oferty nowoczesne, eksperymentalne materiały. Sklepy mają oferty
ubrań dostosowane specjalnie dla
biegaczy, rowerzystów, pływaków czy wędkarzy.
W
tym samym kierunku idzie wykorzystanie funkcji zawodowej.
Poszczególni pracownicy w ramach wykonywanego zawodu podporządkować
muszą się również zasadom
dress codu.
Wyznaczony kanon ubrania w zakładzie
pracy pomaga odbiorcom w zidentyfikowaniu pracownika. Czy można
wyobrazić sobie policjanta bez munduru? Pracownicę poczty bez
pomarańczowej chusty pod śnieżnobiałą koszulą z kołnierzem?
Szefa kuchni bez fartucha? Ludzka wyobraźnia jest nieograniczona,
więc zapewne można wyobrazić sobie te osoby bez obowiązujących
strojów jednak podświadomie kojarzą się one właśnie z tym
dress codem.
5. Wyznaczenia wieku, zróżnicowania płci
W
przeszłości zasady ubierania
opisywały osobne wzory dla osób młodych i starych, wolnych i
zamężnych/żonatych, kobiet i mężczyzn. Autorzy zajmujący się
folklorem czy też praktykujący badania etnograficzne często mają
w zwyczaju rozpisywać się nad niuansami, które dzieliły
wspomniane wyżej grupy. Współczesność jednak zaciera granice. Te
pomiędzy ubiorem społeczności wsi i miast zatarło wejście na
polski rynek sklepów sieciowych. Datą, która wiąże się z tym
zjawiskiem jest rok 2008, kiedy w Polsce pojawił się pierwszy
sklep szwedzkiej marki sieciowej – H&M.
Coraz bardziej zacierają się również granice pomiędzy młodymi i
starymi. Bogatyriew pisze o tym, że ubranie dorosłych bardziej
podlega modzie niż dzieci, natomiast to już na pierwszą połowę
XX wieku przypada rozwój subkultur, dzięki którym moda skłoniła
się ku młodym i to im dała prawo do decydowania jak ubiera się
miejska ulica. Stwierdzić
można, że zacierać zaczyna się nawet granica pomiędzy ubraniem
męskim i damskim. Nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o to, że
kobiety masowo zaczęły nosić spodnie (które we Francji prawnie
zalegalizowane zostały dopiero w 2011 roku), co było rewolucją w
roku 1851. Obecnie popularną praktyką jest projektowanie modeli
over size,
które dzięki temu, że nie mają
zarysowanych kształtów ani nie podkreślają atutów damskiego czy
męskiego ciała, mogą być używane przed odbiorców obu płci.
Polska drużyna pilki nożnej, źródło: sport.interia.pl |
6. Inne
T-shirt
manifestacyjny
to bardzo popularna współcześnie forma przekazu filozofii
życiowej oraz swojego zdania na dany temat. Prosty w
przygotowaniu, dostępny we wszystkich możliwych rozmiarach,
kolorach i wzorach pełnić może funkcję integracji - np. w trakcie
obozów młodzieżowych. Często jest wykorzystywany
przez zawodników drużyn sportowych i zwolenników konkretnej partii
politycznej. Sportowcy prezentują na nim kolory drużyny, dla której
grają, a poza tym, co również jest wynalazkiem współczesności,
logotypy firm, które ich sponsorują.
Ubiór
może być również formą ekspresji artystycznej14.
Ta funkcja szczególnie mocno zauważana jest na uczelniach
przygotowujących przyszłych artystów sztuk wizualnych, malarzy,
tancerzy, aktorów. Jednostki mają prawo do eksperymentowania ze
swoim wyglądem. U osób zajmujących
się performance’m
strój może być również elementem
sztuki.
__________________________________________
1 Piotr
Bogatyriew, Semiotyka kultury ludowej, Warszawa: Państwowy
Instytut Wydawniczy, 1975, s. 28.
3 Krzysztof
Olechnicki, Paweł Zalęcki, Słownik socjologiczny, Toruń:
Wydawnictwo GRAFFITI BC, 1997, s. 140.
4 Tarnogórski
Program Edukacji Regionalnej Indianer [w:]
http://www.tg.net.pl/indianer/_sce_21.html,
dostęp: 18.09.2014
5 Krzysztof
Olechnicki, Paweł Zalęcki, dz. cyt., s. 140.
6 Piotr
Bogatyriew, dz. cyt., ss. 62-63.
7 Tamże,
s. 43.
8 Tamże,
ss. 62-63.
9 Tamże, s. 43.
10 Charles
Baudelaire, O sztuce. Szkice krytyczne, Warszawa: Wydawnictwo
Polskiej Akademii Nauk, 1961, s. 193.
11 Piotr
Bogatyriew, dz. cyt., s. 83.
12 Zbigniew
Nęcki (red.), Komunikacja niewerbalna, zasady i zastosowanie,
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007, s. 189.
13 Charles
Baudelaire, dz.cyt., s. 194.
14 Anne
Hollander, Sex and suits. The evolution
of modern dress, Brinkworth,
1994.
Jestem pod wielkim wrażeniem. Świetny artykuł.
OdpowiedzUsuń